Amber Alert – alarmiranje javnosti u posebnim slučajevima nestale dece

0 614

Amber Alert sistem predstavlja mehanizam koji zvanično funkcioniše u Belgiji, Češkoj, Francuskoj, Nemačkoj, Grčkoj, Malti, Irskoj, Poljskoj, Bugarskoj, Italiji, Holandiji, Portugalu, Rumuniji, Španiji i Ujedinjenom Kraljevstvu. Nastao je u Sjedinjenim Američkim Državama 1996. godine. Naziv je dobio po Amber Hagerman, devetogodišnjoj devojčici iz Teksasa, koja je oteta i ubijena (eng. Amber Alert – America’s Missing: Broadcast Emergency Response).

Amber Alert predstavlja model širenja i objavljivanja informacija javnosti u specifičnim slučajevima nestale dece. Objave putem različitih medija – televizijskih i radio emisija, Interneta, SMS poruka, ekrana na bankomatima, autoputevima itd. mogu da dopru do građana koji će zapamtiti lice deteta i potencijalno ga uočiti ili imati validne informacije koje policiji mogu da pomognu u potrazi. Ključno je pozivati građane da sve potencijalno korisne informacije prijave policiji.

Amber Alert se ne objavljuje u svim slučajevima nestanaka dece, kako se javnost ne bi preplavljivala informacijama, jer se može pretpostaviti da ljudi ubrzo više ne bi reagovali na objave, a time bi ovaj mehanizam izgubio na korisnosti i značaju. 

U svakoj zemlji Alert se objavljuje veoma retko. Ukoliko pogledamo statistike nestanaka dece u Srbiji, gde je najveći broj dece koja su pobegla od kuće i nalaze se u periodu adolescencije, možemo da očekujemo da će se aktivirati i u našoj zemnji veoma retko. Iz tog razloga je neophodno jasno uspostaviti nedvosmislene i opravdane kriterijume po kojima se po kratkom postupku odlučuje da li određeni nestanak treba da bude objavljen u cilju alarmiranja najšire javnosti ili ne.

Najčešći kriterijumi za objavljivanje Amber Alerta koji se pojavljuju u Evropi, međutim, treba imati u vidu da svaka država ima slobodu da uvede svoje krietrijume, a u odnosu na potrebe koje proizilaze iz sopstvene prakse:

  • Potraga se vrši za maloletnom osobom (osobom mlađom od 18 godina);
  • Postoji potvrda od strane policije da objava alarma neće ugroziti život deteta;
  • Postoji sumnja da otmičar ima nameru da povredi dete;
  • Dostupnost osnovnih informacija (npr. kako dete izgleda);
  • Sumnja da nestanak ima potencijalno ugrožavajuće posledice po život deteta;
  • Nepoznate okolnosti nestanka;
  • Ukoliko je u pitanju dete koje je pobeglo od kuće, mehanizam se ne aktivira, osim u specifičnim okolnostima, i to obično kada dete ima manje od 13 godina, dakle, da dete nije u tinejdžerskom periodu.

Dodatno treba imati u vidu da sve poruke koje se šalju građanima moraju da budu kratke i veoma precizne. Takođe, važno je ne duplirati aktivnosti između relevatnih aktera i predstavnika različitih instanci, te iz tog razloga je dobra praksa da detaljne informacije budu koncentrisane na jednom mestu (npr. na posebnom vebsajtu).

Neophodno je da bude jasno i precizno definisana uloga svakoga ko ima učešća u njegovom funkcionisanju, kako ne bi bilo prostora za prebacivanje nadležnosti, neracionalna upotreba vremena za pronalazak deteta i smanjivanje efikasnosti. Podrazumevano bi ključna uloga bila uloga policije. Kako se pitanje kapaciteta, finansijskih i ljudskih resursa opravdano nameće, treba napomenuti da belgijska policija ima pomoć nevladinog sektora, kao i posebnih timova koji se mobilišu za ove potrebe.

Belgijski model kao primer dobre prakse – Child Alert

Slučajeve nestale dece u Belgiji dele na:

1. Veoma zabrinjavajuće slučajeve – to znači da može da se pretpostavi da je život deteta u opasnosti/objavljuje se AMBER Alert – Federalna policija mora da potvrdi identifikaciju, odnosno mišljenje lokalne policije.

2. Zabrinjavajuće slučajeve – Uključena je federalna policija, ali se ne objavljuje AMBER Alert; lokalna policija radi preliminarnu identifikaciju da li je nešto zabrinjavajuć slučaj;

3. Manje zabrinjavajuće slučajeve – ovde nije uključena federalna, već samo lokalna policija. Tužilac uvek donosi konačnu odluku za objavljivanje Alerta. Za ovu odluku zadužen je tužilac koji je u tom trenutku na dužnosti u okrugu gde je dete nestalo. Tužioci prolaze obuku za postupanje u slučaju AMBER Alerta, kako bi bili pripremljeni na donošenje pravovremene i adekvatne odluke.

Kriterijumi za objavu AMBER Alerta za nestalo dete u Belgiji odnose se na slučajeve gde je u pitanju:

1. Maloletna osoba (mlađa od 18 godina)
2. Da su mu/joj neophodna hitna medikamentozna terapija
3. Dete sa smetnjama u razvoju
4. Dete koje ima manje od 13 godina (Alert se ne objavljuje za adolescente koji su pobegli od kuće, iako se sa pravom ovim slučajevima pridaje velika važnost)
5. Dete koje se nalazi u Belgiji (ili postoji sumnja da se nalazi u Belgiji)
6. Životna opasnost deteta (npr. u slučajevima roditeljske otmice ukoliko je otmičar ostavio oproštajno pismo u kome postoji sumnja da će naškoditi detetu).

Belgijski model sadrži Internet prezentaciju, koja je jedino mesto gde se objavljuju detaljnije informacije o nestalom detetu (ime i prezime deteta, slika deteta, otmičara, automobila otmičara ako postoji sumnja da je to prevozno sredstvo upotrebio za otmicu (vebsajt belgijskog alerta – http://childalert.be/)). Takođe, poseduju mobilnu aplikaciju, koja šalje početnu/osnovnu informaciju – “AMBER Alert! Za više informacija posetite sajt!” (nakon čega se otvara objava sa sajta http://childalert.be/).

Objave mogu da se nalaze i na ekranima pored autoputeva, bankomatima, bilbordima, autobuskim stajalištima, videobimovima i dr. Pored toga, značajnu ulogu imaju i mediji: TV, radio, i to tako što se u određeno vreme program prekida, šalje se informacija građanima i obnavlja se u određenom kratkom vremenskom periodu. Ukoliko se za slučaj sazna do 23h uveče, nije kasno da se objava pošalje novinama.

Vremenski period od momenta prijave slučaja nestalog deteta koje zadovoljava kriterijume za objavu Alerta i momenta aktiviranja Alerta ne sme da bude duži od sat vremena. Alert traje maksimum 24 sata, s tim što se na svakih 6 sati revidira odluka da li Alert treba ugasiti pre isteka 24 sata.

Ovu odluku u Belgiji donosi javni tužilac koji je na dužnosti u tom trenutku, a odluka se donosi na osnovu novodobijenih informacija i podataka o celokupnom slučaju. Tužilac uvek donosi konačnu odluku za objavljivanje Alerta.

Tužioci prolaze obuku za postupanje u slučaju AMBER Alerta, kako bi bili pripremljeni na donošenje pravovremene i adekvatne odluke. Postoji i bilateralna saradnja između Belgije i njenih suseda u objavi Alerta. Ako se sumnja da je maloletni državljanin Belgije u drugoj državi, tužilac jedne države kontaktira tužioca druge i slučaj se vodi prema lokalnim kriterijumima za objavu Alerta. Kako od naših suseda npr. Rumunija i Bugarska imaju AMBER Alert, jedan od koraka bi bio uspostavljanje saradnje na ovom polju.

Uzimajući u obzir efikasnost ovog sistema i postojanje već ustaljenih dobrih praksi, od kojih je jedna upravo gore opisana, a sa posebnim osvrtom na značaj unapređenja mehanizama za zaštitu dece u Srbiji, nadamo se da će AMBER Alert biti uspostavljen u našoj zemlji. Takođe, kako je jedinstveni cilj svih relevantnih aktera upravo zaštita dece, neupitna je važnost postojanja dodatnog instrumenta koji bi se koristio u specifičnim slučajevima nestale dece.

Za dodatne informacije molimo Vas kontaktirajte Fondaciju Tijana Jurić putem mejla [email protected].

Ostavite odgovor

Vaš email neće biti objavljen.

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.